Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egészséges táplálkozás

2008.04.22

 

 

Délelõtt gyümölcs

A módszer szerint délelõtt csak gyümölcsöt vagy gyümölcslevet szabad fogyasztani, ebédre gyümölcsöt, salátát, zöldséget, vacsorára zöldséggel együtt valamilyen keményítõtartalmú vagy állati eredetû élelmiszert, vacsora után legalább 3 órával ismét gyümölcsöt. 2-3 naponként az ebéd csak gyümölcsbõl álljon. Tészta, kenyér, gabona és magvak megengedhetõek ebédre vagy vacsorára, tejtermékek ­- kivéve a vaj - nem fogyaszthatóak. Hús pedig csak mértékkel!


A fehérje és a szénhidrát szétválasztása

A módszer egyik alapja az az elv, hogy a szervezet elkülönült idõszakaszokban mûködik. Eszerint a szervezet "táplálékot felvevõ idõszaka" 12-20 óra, a *beépülési idõszak* 20-04 óra, a *kiválasztás idõszaka* pedig 04-12 óra közé esik. A szerzõk erre alapozzák azt az elméletet, amely szerint a délelõtti *kiválasztási idõszakot* nem ajánlatos megzavarni nagyobb táplálékfelvétellel. Szerintük az emésztés sok energiát igényel, ezért a délelõtti *kiválasztási idõszak* alatt csak friss gyümölcsöt, vagy annak levét szabad fogyasztani (ezek lebontása nem igényel különösebb energiát). Elméletük másik alappillére az *ételek szétválasztásának* elve. Eszerint magas szénhidráttartalmú növényi, illetve magas fehérjetartalmú állati táplálék nem fogyasztható egyszerre, mert az így együtt fogyasztott táplálékok (pl. hús és magas keményítõtartalmú köret, például tészta, rizs, kenyér) nem emésztõdnek meg, hanem rothadásnak indulnak a bélrendszerben.


Tartózkodjunk a tejtõl

Az elválasztó diéta kidolgozói határozottan ellenzik a tej és tejtermékek fogyasztását. Állításuk szerint az emberiség 98%-a szenved tejcukor-érzékenységben. (Ezzel szemben hazánkban a tejcukor-érzékenység felnõttek körében 14%.) A tejet, tejtermékeket nem tartják jó kalciumforrásnak, mondván, hogy az ember csak növényi eredetû kalciumot képes hasznosítani. Az ellentábor szerint azonban a friss gyümölcsök jelentéktelen kalciumforrások (kivéve a banánt), a zöldségek közül is csak néhány tartalmaz nagyobb mennyiséget. Szerintük a testkontroll-diéta alkalmazásával a fehérje- és kalciumbevitel nem kielégítõ, és egyes vitaminok (D, B1, B2, B12) is a kívánatosnál kisebb mennyiségben jutnak a szervezetbe.


Ellenérvek

A módszer kritizálói szerint azonban egyik elgondolás sem helytálló. A felszívódási és anyagcsere-folyamatok alatti energiafelhasználás az energiaszükséglet kb. 13 százaléka, ami meglehetõsen alacsony, ezért indokolatlan a délelõtti kizárólagos gyümölcs-fogyasztás. A második állítással szemben pedig azt hozzák fel, hogy ha az élelmiszerek olyan nagy hányada volna emészthetetlen, mint ahogy a szerzõk állítják, a hagyományos étrend nem súlynövekedéshez vezetne, hanem fogyáshoz. A növényi és állati élelmiszerek elkülönített fogyasztása pedig kifejezetten hátrányosan érinti a tápanyagok felszívódását. Az ellentábor szerint a tej mellõzése sem helyes, hiszen a friss gyümölcsök jelentéktelen kalciumforrások (kivéve a banánt), és a zöldségek közül is csak néhány tartalmaz nagyobb mennyiséget. Szerintük a testkontroll-diéta alkalmazásával a fehérje- és kalciumbevitel nem kielégítõ, és egyes vitaminok (D, B1, B2, B12) is a kívánatosnál kisebb mennyiségben jutnak a szervezetbe.


A módszer hatékonyságának titka

Az idõk során azonban a klasszikus testkontroll-diéta is átalakult. Dr. Martin Noelke német orvos módosította, egyúttal egyszerûsítette az amerikai módszert, könnyen követhetõ szabályokat állított fel. Rájött arra is, mi a diéta eredményességének magyarázata: Dr. Noelke szerint a szétválasztó diéta hatására jelentõs mértékben csökken a vér inzulinszintje. Ez pedig azért fontos, mert az inzulin a zsírszövetek képzõdéséért és gyarapodásáért is felelõssé tehetõ.


Dr. Noelke alapszabályai

- Ha táplálkozunk, a fehérjében, illetve szénhidrátban gazdag táplálékokat nem szabad egyszerre fogyasztani. Ezeket semleges hatású (alacsony fehérje- ill. szénhidrát-tartalmú) élelmiszerekkel kell kombinálni.
- Ha húst, halat, vagy tojást eszünk, köretként csak zöldségeket fogyasszunk. Ilyenkor nem szabad burgonyát, tésztát, kenyeret vagy rizst enni!
- A fehérje-, illetve a szénhidrát-dús étkezések között legalább négyórányi idõnek kell eltelnie.
- A fõétkezések közötti idõszakban a legcélszerûbb gyümölcsöket fogyasztani.
- Mellõzzük a cukrot, a süteményeket és az édességeket, mert ezek erõteljesen emelik az inzulinszintet. A sok inzulin hatására néhány óra múlva jelentõsen csökken a vér cukortartalma, aminek éhség lesz a következménye.
- Fehér kenyér helyett lehetõleg teljes kiõrlésû lisztbõl készített kenyereket együnk. Ezek rosttartalma csökkenti az inzulintermelést és meghosszabbítja a jóllakottság érzetét.
- Csak kalóriamentes italokat igyunk!

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

GRATULÁLOK!!!!!!!

(bodojenny, 2008.05.01 16:29)

Aszta jól megszerkedsztetted ezt az oldalt megérdemelted hogy nyerjél érte valamit nagyon király!!!!!!