Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A babák fejlődése

2008.05.01
Táblázat a babák fejlődéséről Az alábbi táblázat összefoglalja a gyermekek átlagos mozgás- és mentális fejlődését. Figyelem, a fejlődésben nagy eltérések lehetnek! Akár több hónapos eltérés is előfordulhat. Nem tragédia, ha késlekedik a gyermek valamiben, ez lehet családi vonás is. Kérdezzük meg a nagyszülőket! Környezeti hatások is okozhatják a késést (pl. ingerszegény környezet). ÉLET- KOR NAGY- MOZGÁSOK FINOM MOZGÁSOK ÉRZÉKELÉS, FELISMERÉS KAPCSOLAT- TARTÁS, BESZÉD új- szülött szimmetrikus, reflexek által kiváltott rendezetlen, nagy és hirtelen mozdulatok éleslátás 20-30 cm távolságból, egyértelmű hallás, ízlelés, szaglás sírás, arcmimika, ingerekre az egész test mozdulataival reagál 1. hónap hasra fektetve fejét felemeli és oldalra fordítja szemével rövid ideig tárgyakat fixál, különösen kedveli az emberi arc formáját arckifejezése már elárulja érzelmeit, rövid torokhangokat ad 2. hónap hasra fektetve fejét 45 fokos szögben felemeli, rövid ideig megtartja tárgyakat érintgeti, de még nem tudja megfogni, és szájához vinni őket nagyobb tárgyakat 1 méter távolságból észrevesz, szemével követi, hang irányába fordul száját formázza, figyel a beszélőre, mosolyog, emberi hanghoz hasonló magánhangzó szerű hangokat ad 3. hónap rendezettebb, egyre inkább akaratlagos mozgások a tárgyakért kézzel nyúl, igyekszik megfogni, és szájához vinni őket több méter távolságból élesen lát, tárgyakat szemével követ, felfedezi a kezét, hosszasan nézegeti gőgicsél (emberi magánhangzókat ejt), sírása egyre színesebb, kifejezőbb 4. hónap hasra fektetve fejét függőlegesen emelve tartja, felemelve testét egyenesen megtartja, oldalra fordul tárgyért célzottan nyúl, öklében fogja és megtartja, szájába veszi, ujját, öklét szopja az ízeket megkülönbözteti, a szoba túlsó felébe is ellát, fejével a látott tárgy után fordul kedvenc zenéjét felismeri, figyel rá anyját, apját és közvetlen gondozóit felismeri, egyértelműen örül, ha meglátja őket ("bújócska-játék") hangosan nevet, sikongat, hangjával játszik, gőgicsélése egyre színesebb 5. hónap hasra fordul, kezével támaszkodva mellkasát függőleges helyzetbe emelve nézeget, hátán fekve lábával löki magát, így körbe forog az ágyában játékát már eldobni is képes, sőt visszakéri, hogy utána újra eldobhassa ("közösségi játék") nevére figyel, a tiszta magánhangzókat már néhány mássalhangzóval keverve gőgicsél 6. hónap felülve, kezével támaszkodva vagy megtámasztva biztosan ül, kúszni kezd a tárgyakat már hüvelykujját és másik 4 ujját használva fogja gagyog (magánhangzókat kapcsol mássalhangzókkal) 7. hónap hasra- és visszafordul, majd ezt kombinálva gurul, így nagy távolságokra is eljut két kézzel játszik, a játékot az egyikből a másikba átveszi idegeneket megkülönbözteti, az ismétlődő összefüggéseket felismeri szótagok utánzása: ba, te, ma, amelynek adekvát jelentése van 8. hónap önállóan felül, támasztás nélkül ül, mászik egyszerre több tárggyal manipulál idegenektől fél, "első szorongás" megjelenése két szótagú szavakat használ: mama, pápá 9. hónap főleg mászik, de már kapaszkodva feláll, az állásból még nem, vagy csak nehezen tud leülni, inkább "lezuhan" a földre két kezében tartott játékot összeütöget, tapsol egyes tárgyaktól, szituációktól fél, csak otthon érzi magát biztonságban hanghatásokat utánoz: berreg, sziszeg stb., egy-egy irányító szót megért, kérést teljesít 10. hónap oldalazva lépeget, nagyokat és gyakran, egész törzsével esik, lépcsőn mászik utánozza anyja ismétlődő fej- és kézmozdulatait szeme előtt elrejtett tárgyakat megkeres, személyes tárgyai helyét ismeri, megkeresi a szótagok mellé jellemző kísérő kézmozdulatokat használ (pápá-t int) 11. hónap kapaszkodva lépeget, de fő közlekedési módja még a mászás edényből tárgyakat rakosgat ki és be testrészeit felismeri, kérésre maciján vagy anyján is megmutatja "halandzsa" beszéd 12. hónap kapaszkodva lépeget, néhány lépést önállóan megtesz, álló helyzetből ügyesen leül tárgyakat egymásba illeszt, a különböző játékokat csoportosítja, megjelenik a domináns kézhasználat szívesen és gyakran veszi le ruháit, az öltözködésben is segít, önálló evéssel próbálkozik, kézzel már ügyesen eszik, válogat, kedvenc ételei vannak tiszta szótagokat mond, majd szavakká kezdi összeilleszteni őket jól ismeri a "nem szabad" fogalmát, de újra és újra megpróbálja 15. hónap önállóan, tökéletesen jár, a mászást abbahagyja 18. hónap fut, lépcsőn felfelé kapaszkodva, utánlépéssel jár kockákat, korongokat egymásra tesz, függőleges vonalakat firkál szókincse 10 szó, egy-egy szóval fejezi ki egész mondanivalóját 24. hónap rohangászik, lépcsőn lefelé kapaszkodva, utánlépéssel jár épít, rombol, utánoz, egyszerű játékokat szétszed, kört firkál "én akarom" korszak önállóan, tisztán eszik dackorszak szükségleteit utólag, majd előre jelzi, nemi hovatartozás egyszerű mondatokat mond 36. hónap váltott lábbal közlekedik a lépcsőn fáradhatatlan játék, alkotás, "pont-pont, vesszőcske" rajzok rövid mondatokkal, folyamatosan beszél
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Kisdombegíház

(Heni, 2008.06.11 12:18)

Szerintem mindenre meg lehet tanítani egy kisbabát.